donderdag, 03 oktober 2013

Thema: "Ik eet lekker fruit" (van 23 tot 27 september 2013)

Piep mama’s en papa’s,

 Hier zijn we met het verslag van ons fruitweekje.

Het werd een beetje een vreemde week want voor één keertje mochten ook de mama’s en de papa’s in ons klasje blijven.

 Op maandag keken ze toe tijdens ons vrij spel, het onthaalmomentje en bij het proeven van ons lievelingsfruit. Doordat er zoveel mensen in het klasje waren, vergat ik fotootjes te maken. Volgende keer beter dus J

Het vrij spel in de ochtend bestond uit het sorteren van fruit per soort. Alle appelsienen, citroenen, aardbeien,… in een mandje bij elkaar. Af en toe werd het en beetje moeilijk als we een schijfje van de citroen hadden of een partje van een sinaasappel. Dan moesten we eerst eens goed denken van welk fruit dat een stukje was, voor we het in het juiste mandje konden leggen. Jullie kapoenen sorteerden het fruit erg snel, dus besloot ik het activiteitje wat moeilijker te maken. Nu moest het fruit gesorteerd worden per kleur. De rode appels en de aardbeien verzamelden we in een mandje en in een ander mandje hoorden dan weer de gele peren, citroenen en bananen thuis. Vermits we net alles per soort gesorteerd hadden was het even moeilijk om de nieuwe opdracht te begrijpen, maar na eventjes proberen lukte het toch weer wonderwel.

Na het onthaal was het tijd voor het proeven van ons lievelingsfruit. We bekeken eerst de fruitjes aan de buitenkant. Hoe zien ze er uit? Welke kleur hebben ze, hoe voelt de schil,… Daarna testte  ik eventjes uit of jullie kapoenen wel wisten hoe ze de fruitjes moesten opeten. Mogen we de pitjes opeten van de mandarijntjes, nee. Maar de pitjes van de aardbeien daarentegen dan weer wel want die zijn maar klein. Op deze explorerende manier leren jullie kleuters de gelijkenissen en verschillen tussen de verschillende soorten fruit kennen. En natuurlijk mocht er nadien ook geproefd worden.

 Op dinsdag begonnen we met het plukken van appels en peren. Deze hingen aan de verschillende bomen die in het kringetje op de grond lagen. Voor ze ze in het mandje kwamen leggen, moesten ze vertellen of het een appel of een peer was en welke kleur de appel/peer had, rood, geel of groen. Nadien moesten jullie kleuters de appeltjes en peertjes terug aan de boom hangen. Dit keer moesten ze met twee dingen rekening houden. Eerst en vooral, was hun fruitje een appel of een peer en dan moesten ze ook nog eens naar de kleur kijken. Maar zoals ik al wel had verwacht van jullie expertjes ging dit allemaal vanzelf.

Na de speeltijd kwam er een opgewekt peertje langs. Hij vroeg of we zijn vriendje Appel niet hadden gezien. Peer kwam ook eens op bezoek omdat hij gehoord had dat jullie kleuters zo goed geholpen hadden aan Appel en hem veel vriendjes bezorgd hadden. Natuurlijk was Peer een beetje jaloers en vroeg aan de kleuters of ze ook hem wouden helpen. Natuurlijk wouden ze dat doen. Met veel plezier trouwens! Dus gingen ze aan de slag. Peer leerde hen hoe ze moesten toveren. Een stipje op een blad, blaadje toevouwen, goed duwen en... hokus pokus pats! Ja hoor… bij het openvouwen van het blad verschenen er plots 2 vlekjes. Jullie kapoenen vonden dit geweldig en leefden zich helemaal uit. Het resultaat zijn, na wat knipwerk van de juf, prachtige peren.

 DSC04187.JPG    DSC04188.JPG    

DSC04189.JPG  DSC04190.JPG

DSC04191.JPG   DSC04194.JPG

     

Op woensdag was het pedagogische studiedag. De juffen moesten voor één keertje terug op de banken gaan zitten en jullie kleuters mochten genieten van een vakantiedagje.

 Op donderdag was ik afwezig omdat ik naar de begrafenis van mijn oma moest. Maar jullie kapoenen waren in goede handen. In de voormiddag ontfermde juf Christel zich over hen. Ze speelden een leuk dominospelletje en ze liet jullie kapoentjes stempelen met wijnkurken. Zo toverden jullie kapoenen allemaal druifjes op hun blad en ontstond er een echte druiventros. In de namiddag bleef juf Kathleen bij de slapertjes, zo stond er altijd iemand voor hen paraat.

Op vrijdagochtend puzzelden we en na de speeltijd ontdekten we een (nieuwe) techniek. Jullie kleuters mochten een appelsien uitprikken met een prikpen. We hebben eerst eens voorzichtig getest of de “prik”pen haar naam waardig was en ja hoor… de pen prikte effectief J Er werd heel geconcentreerd en nauwkeurig geprikt. Ik hielp natuurlijk een beetje bij het losmaken van de appelsien uit het blaadje. Het resultaat...? Dat kreeg al een plekje op ons prikbord in de gang.

 DSC04206.JPG   DSC04208.JPG

DSC04209.JPG  DSC04208.JPG

We ontdekten deze week ook allerlei muziekinstrumentjes:

DSC04196.JPG   DSC04197.JPG  DSC04199.JPG

 DSC04203.JPG

Na deze fruitweek ziet ons gangetje er nu zo uit:

 DSC04254.JPG  DSC04255.JPG

Volgende week duiken we ons eerste herfstthema in. We gaan de wondere wereld van de kaboutertjes en de paddenstoelen ontdekken. Wie thuis materiaal heeft, kaboutermutsen, baard, kabouterknuffels, kabouterboekjes, paddenstoelen,… deze zijn altijd welkom tijdens de komende week. Alvast bedankt!

 Groetjes en tot volgende week

 Juf Rien en haar “fruitliefhebbertjes”

De commentaren zijn gesloten.