zondag, 01 februari 2015

"Lichtjes in het donker" week 2 (van 26 tot 30 januari 2015)

Hoi hoi mama’s en papa’s,          

Het tweede “licht en donker”-weekje zit er ook weeral op, net zoals de maand januari.

Deze week gingen we aan de slag met verfspateltjes en –kwastjes. Iedereen kreeg een oranje A3 blad voor zich. De verfspateltjes en –kwastjes werden in de gele verf geduwd. We gebruikten lichte en donkergele verf, glitterverf en parelmoerverf. De parelmoerverf heeft een mooie glans. Maar… dat was nog niet alles, we gebruikten ook nog “glow in the dark” verf. Verf die licht opneemt en wanneer het blad dan in het donker gehouden wordt het licht afgeeft. Ik knipte jullie kapoenen hun werkje tot sterretjes en maantjes. Ik hing ze aan een mobille. Eerst zullen ze een plekje krijgen in de gang, later krijgen jullie kapoenen ze mee naar huis en kunnen jullie ze een plekje geven in jullie huisje.

DSC08493_640x480.JPG   DSC08494_640x480.JPG   

DSC08495_640x480.JPG   DSC08500_640x480.JPG   

DSC08502_640x480.JPG

Aangezien we telkens in groepjes van 4 kapoenen knutselen, werden er heel wat wisselbeurtjes georganiseerd deze week zodat iedereen de kans kreeg om zijn of haar “sterretjes” te maken.

DSC08497_360x480.JPG   DSC08498_360x480.JPG

Op woensdag kwamen er 2 nieuwe kapoentjes kijken. Lente stapt op 2 februari in en Kynan stapt in na de krokusvakantie. Volgende week wordt ons klasje dus maar een klein beetje groter, want waarschijnlijk zal Lente het enige instappertje zijn.

Toen we woensdag bezoek hadden in de klas, exploreerden we met verschillende instrumentjes. Jullie kapoenen mochten een instrumentje kiezen uit de muziekdozen. Daarna moesten ze terug gaan zitten op de bankjes. Natuurlijk was er onmiddellijk heel veel “muziek” te horen in de klas want iedereen wou zijn/haar muziekinstrumentje natuurlijk uitproberen. Toch probeerden we om tijdens het exploreren met de instrumentjes ook een opdrachtje uit te voeren. Ik nam een lichtje op mijn schoot. Wanneer het lichtje uit was, moesten de muziekinstumentjes gaan slapen en wanneer het lichtje aan was mochten de muziekinstrumentjes heel veel muziek maken. Het lukte bij de meeste kapoenen om de opdracht goed uit te voeren. Jammer genoeg waren er ook enkele kapoenen die de juf een beetje uitdaagden en dus net altijd muziek maakten wanneer het stil moest zijn. Door de kapoenen die het goed deden enorm te bewonderen, werden ook de echte kapoenen, die wat tegendraads deden, meegezogen in het “flink” zijn en ontstond er een heel leuk activiteitje!

Op donderdag was Sephora jarig. Hip hip hoera! Zij mocht ook 3 kaarsjes uitblazen. Sephora bracht lekkere cake en een fruitsapje mee. Er werd volop van gesmuld. Dank je wel!

DSC08504_360x480.JPG   DSC08507_640x480.JPG

Volgende week starten we met een nieuw thema. Het thema is “mijn knuffel(doekje)”. In de aanloop naar Valentijn staat liefde en houden van in de schijnwerpers. Ook wij gaan hier aandacht aan besteden, maar op onze manier. We maken er samen graag een echt knuffelweekje van, waarin veel aandacht zal besteed worden aan “lief” met elkaar omgaan i.p.v. elkaar te slaan, speelgoed af te nemen, elkaar te schoppen,… Wij zullen dus ook veel knuffelen, maar dan met onze knuffeltjes en met elkaar!

Groetjes en tot volgende week!

                                                           Juf Rien en haar “sterrenkindjes”

PS: * Deze week gebeurden er ook weer heel wat “ongelukjes”. Enkele kapoenen zijn nog niet 100% zindelijk. Mag ik jullie, ouders, vragen om hierop te blijven oefenen? Het is immers zo dat door het verversen van pampers en het verschonen van onderbroekjes niet alle activiteitjes uitgevoerd kunnen worden die gepland zijn. Dat er af en toe een ongelukje gebeurd is geen probleem, maar het is wel de bedoeling dat de ongelukjes weggewerkt worden. Dit kan enkel indien er ook door jullie thuis veel aandacht aan het zindelijkheidsproces van jullie kapoen wordt besteed. Dit is niet enkel de taak van de juf.

* Zaterdag 7 februari is het pannenkoekenfestijn op school! Iedereen is meer dan welkom! Breng zeker ook eens een bezoekje aan de tweedehandsbeurs (kinderkleding, speelgoed,…) in de turnzaal van de school.